Malarstwo Stanisława Rodzińskiego

  • Jerzry Nowosielski Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie; Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki; Katedra Technik i Technologii Malarstwa na Podłożach Ruchomych Uczelnia Techniczno-Handlowa im. H. Chodkowskiej; Wydział Inżynieryjny

Abstrakt

Malarstwo Stanisława Rodzińskiego stanowi zupełnie określoną,
właściwie łatwą do scharakteryzowania wielkość artystyczną.
Jak zawsze, tak i w tym przypadku, najwłaściwiej będzie – ażeby
uzyskać obiektywną wizję – spojrzeć na to malarstwo na tle
współczesnych wydarzeń. W szerokim kontekście XX wieku,
a w węższym kontekście naszego dziesięciolecia, można powiedzieć,
najpierw w sensie negatywnej eliminacji, kim Rodziński
jako malarz nie jest, a następnie – już z dużą dozą pewności
i obiektywizmu – kim jest jako artysta. Otóż nie jest abstrakcjonistą
ani nikim, kto miałby jakieś powiązania z racjonalistycznym,
analitycznym nurtem myśli plastycznej naszego stulecia.
Nie znam żadnej jego malarskiej realizacji, która dawałaby powody,
by przypuszczać, że w jakikolwiek sposób jest do tego
nurtu zbliżony. To stwierdzenie przyda się nam nieco później,
kiedy od selekcji „negatywnej” przejdziemy do próby „pozytywnego”
opisu jego sztuki.

Opublikowane
2017-02-28
Jak cytować
Nowosielski, J. (2017). Malarstwo Stanisława Rodzińskiego. Horyzonty Wychowania, 5(9), 347-349. Pobrano z https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1158
Dział
Galeria Horyzontów Wychowania