Dwie strategie działania i związane z nimi typy odpowiedzialności

  • Ewa Bobrowska adiunkt Uniwersytet Jagielloński; Wydział Filozoficzny; Instytut Pedagogiki

Abstrakt

W dyskusji na temat wychowania do odpowiedzialności społecznej
podkreśla się zazwyczaj potrzebę rozwijania tej postawy
– odpowiedzialność traktowana jest tak, jakby była cechą,
która może być bardziej lub mniej rozwinięta, podlegać stopniowaniu,
a kwestią podstawową jest to, jak sprawić, by zwłaszcza
młodzi ludzie nie koncentrowali się wyłącznie na własnych
sprawach, ale także poczuwali się do solidarności ze społecznym
otoczeniem. Nie ulega wątpliwości, że ludzie mogą być bardziej
lub mniej odpowiedzialni, wydaje się jednak, że ważne jest także
i to, za co albo za kogo czują się odpowiedzialni. Można zaryzykować
tezę, że społeczeństwo zupełnie pozbawione odpowiedzialności
nie jest możliwe, że bez niej po prostu by się rozpadło,
prawdopodobnie więc chodzi nie tylko o samą odpowiedzialność,
ale także o jej rodzaj, o to, jak ona jest ukierunkowana.

Opublikowane
2017-04-05
Jak cytować
Bobrowska, E. (2017). Dwie strategie działania i związane z nimi typy odpowiedzialności. Horyzonty Wychowania, 4(7), 233-236. Pobrano z https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1234