Piecza zastępcza w pandemii w percepcji osób zaangażowanych w jej sprawowanie

  • Grażyna Genowefa Gajewska prof. UZ dr hab. – Zakład Pedagogiki Opiekuńczej i Rodziny Instytut Pedagogiki Wydział Pedagogiki Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego
Słowa kluczowe: piecza zastępcza, sprawowanie pieczy zastępczej w pandemii, osoby zaangażowane w sprawowanie pieczy zastępczej, rodzinna piecza zastępcza, instytucjonalna piecza zastępcza

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Celem wypowiedzi będzie ukazanie pieczy zastępczej (rodzinnej i instytucjonalnej)
w pandemii w percepcji osób zaangażowanych w jej sprawowanie. Podstawą będą wstępne, częściowe wyniki autorskich badań sondażowych przeprowadzonych od października do listopada 2020 r. podczas wprowadzanych powtórnie obostrzeń wynikających z walki z pandemią COVID-19.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Sformułowano następujący główny problem badawczy: Jak postrzegają zmiany w sprawowaniu pieczy zastępczej w pandemii osoby bezpośrednio lub pośrednio zaangażowane w jej realizację oraz jak je oceniają? Posłużono się metodą analizy literatury przedmiotu, w badaniu empirycznym metodą sondażu diagnostycznego.

PROCES WYWODU: Realizacja celu jest ujęta w procesie wywodu, na który składa się: wprowadzenie w zagadnienie, metodologia badań własnych oraz przedstawienie wybranych wyników badań własnych ukazujących funkcjonowanie pieczy zastępczej w pandemii w percepcji różnych grup zaangażowanych w jej sprawowanie.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Większość, tj. 70% ankietowanych osób zaangażowanych w sprawowanie pieczy zastępczej spostrzegało zmiany w jej realizacji podczas pandemii. Badani z różnych grup wskazali odmienne zmiany. Ich ocena częściej była negatywna niż pozytywna. Wskazano na wiele trudnych zadań i sytuacji. Mimo to dostrzeżono sukcesy w ich wykonywaniu.

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Należy eksplorować podjęty temat i zaplanować dalsze badania naukowe. Istnieje również potrzeba uwrażliwiania społeczeństwa, w tym szczególnie profesjonalistów i kandydatów na nich, tj. studentów różnych kierunków studiów na wskazane w tekście kwestie na podstawie obiektywizmu naukowego. W czasach pandemii ważne jest wskazywanie dużej roli osób rozumiejących i wspierających rozwój oraz doskonalenie pieczy zastępczej. Osoby zaangażowane w jej sprawowanie wymagają zwiększonej i systemowej pomocy.

 

Biogram autora

Grażyna Genowefa Gajewska, prof. UZ dr hab. – Zakład Pedagogiki Opiekuńczej i Rodziny Instytut Pedagogiki Wydział Pedagogiki Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego
dr hab. nauk społecznych w zakresie pedagogiki, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Zielonogórskiego, kierownik Zakładu Pedagogiki Opiekuńczej i Rodziny Instytutu Pedagogiki Wydziału Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Specjalista z pedagogiki opiekuńczej, społecznej i rodziny. Autorka wielu książek z teorii oraz metodyki opieki i wychowania, edukacji środowiskowej, profesjonalizacji warsztatu pedagogicznego opiekunów i wychowawców oraz wsparcia społecznego dziecka w rozwoju. Inicjatorka wielu konferencji i seminariów naukowych, edukacyjnych oraz studenckich, w tym cyklicznych "Dni Rodzinnej Opieki Zastępczej na UZ", czy nt. opieki i wychowania w świetlicach szkolnych. Kierownik Studiów Podyplomowych Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza na UZ, opiekun wymiany w programie Erasmus / Erasmus plus z L`Université Paris Ouest Nanterre La Défense (Francja).

Bibliografia

Adamczewski, R. (2020). Rodzicielstwo zastępcze: diagnoza – krytyka – możliwości zmian. Perspektywa (auto)biograficzna. Bydgoszcz: Notitia Oficyna Wydawniczo-Edukacyjna.

Basiaga, J. (2014). Zawodowa miłość. O opiece nad dziećmi w pogotowiach rodzinnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.

Błasiak, A. (2019). Tendencje zmian we współczesnych rodzinach w ponowoczesności. Horyzonty Wychowania 18(45), 11-21. DOI: 10.17399/HW.2019.184501

Błasiak, A. i Pasierbek, W. (2020). Edytorial: W trosce o człowieka. Horyzonty Wychowania 19(52), 5-6.

Gajewska, G.G. (2020). Współczesne tendencje, problemy oraz wyzwania w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Kraków: OW „Impuls”.

GUS. (2020, 14 maja). Piecza zastępcza w 2019 r. Pobrano 21.11.2020 z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/dzieci-i-rodzina/dzieci/piecza-zastepcza-w-2019-roku,1,4.html

Kaszubska-Dziergas, P. (2020). Zaangażowanie ojców zastępczych w opiekę i wychowanie dzieci w rodzinnych domach dziecka. Opole: Uniwersytet Opolski.

Kolankiewicz, M. (2020). Zasady systemu pieczy zastępczej-dylematy praktyki. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 8, 29-43. DOI: 10.5604/01.3001.0014.4252

Makaruk, K., Włodarczyk, J. i Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Marzec-Holka, K. (2012). Powroty dzieci z rodzin zastępczych do placówek opiekuńczo-wychowawczych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Edukacyjne Wers.

Ptaszek, G., Stunża, G.D., Pyżalski, J., Dębski, M. i Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. UNICEF. (2020, 7 września). Co najmniej 1/3 uczniów na świecie nie ma dostępu do nauki zdalnej podczas zamknięcia szkół z powodu COVID-19. Pobrano 8.10.2020 z: https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/wiadomosci/raport-unicef-co-najmniej-1-3-uczniow-na-swiecie-nie-ma-dostepu-do-nauki-zdalnej-podczas-zamkniecia-szkol-z-powodu-covid-19

Regulska, A. (2018). Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Ruszkowska, M. (2020). Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych w czasie pandemii. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 10, 67-75. DOI: 10.5604/01.3001.0014.5974

Opublikowane
2021-02-17
Jak cytować
Gajewska, G. G. (2021). Piecza zastępcza w pandemii w percepcji osób zaangażowanych w jej sprawowanie. Horyzonty Wychowania, 20(53), 49-60. https://doi.org/10.35765/hw.1523