Rola uczuć w ignacjańskich ćwiczeniach duchownych

  • Józef Augustyn Akademia Ignatianum w Krakowie e-mail: jozefaug@cz.onet.pl
Słowa kluczowe: ćwiczenia duchowne, bojaźń, katechizm kościoła katolickiego, ocena moralna, pocieszenie duchowe, poruszenia wewnętrzne, pragnienia duchowe, rekolekcje ignacjańskie, serce, strapienie duchowe

Abstrakt

św. Ignacego Loyoli w świetle nauczania Katechizmu Kościoła Katolickiego. Autor podkreśla, że oba dzieła traktują człowieka w sposób integralny, uwzględniając wszystkie sfery ludzkiej osoby, w tym sferę ludzkiej psychiki z jej potrzebami, odczuciami i pragnieniami, a problematykę uczuć omawiają pod kątem duchowego rozeznania i oceny moralnej ludzkiego zachowania. Autor podejmuje z jednej strony polemikę z zawłaszczaniem problematyki uczuć przez psychologię, z drugiej zaś przeciwstawia się lekceważeniu świata ludzkich uczuć przez duchowość. Odwołując się do Katechizmu, z naciskiem podkreśla, że „pojęcie «uczucia» należy do dziedzictwa chrześcijańskiego”, oraz że uczucia są „naturalnymi składnikami psychiki ludzkiej” i „stanowią obszar przejściowy i zapewniają więź między życiem zmysłowym a życiem ducha”. Zdaniem autora – korzystając z nauki o uczuciach zawartej w Ćwiczeniach duchownych oraz w Katechizmie Kościoła Katolickiego, unikamy zbędnych kontrowersyjnych dyskusji wokół tematów: psychologia a duchowość oraz pomoc duchowa a pomoc terapeutyczna. Zarówno duchowość, jak i psychologia są integralnymi elementami ludzkiego życia. Wszelkie przeciwstawianie psychologii – duchowości i odwrotnie – podkreśla autor – jest nieuzasadnione i wyrządza szkodę osobom szukającym osobistego rozwoju, w tym także rozwoju duchowego. Każdy rodzaj pedagogiki, niezależnie od przyjętej antropologii, winien traktować człowieka w sposób integralny, uwzględniając wszystkie sfery ludzkiej osoby, w tym także emocjonalną i duchową.

Bibliografia

Apoftegmaty Ojców Pustyni. Kolekcja alfabetyczna, Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, Kraków 1994.

Augustyn J., Świat ludzkich uczuć, Wydawnictwo M, Kraków 2010.

Ewagriusz z Pontu, Pisma ascetyczne, t. 1, Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, Kraków 1998.

Frankl V.E., Psychologia dla każdego, Wydawnictwo Pax, Warszawa 1978.

Imoda F., Sviluppo umano. Psicologia e mistero, Edizioni Piemme, Casale Monteferrato 1995.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 1994.

Kowalska Faustyna, św., Dzienniczek, Wydawnictwo Misericordia, Kraków 2000.

Loyola Ignacy, św., Ćwiczenia duchowne, Wydawnitwo WAM, Kraków 2012.

Matka Teresa z Kalkuty, Pójdź, bądź moim światłem. Prywatne pisma Świętej z Kalkuty, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2008.

Nieścior L., Wstęp, w: Ewagriusz z Pontu, Pisma ascetyczne, t. 1, Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, Kraków 1998, s. 9-36.

Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 2002.

Teresa od Jezusa, św., Twierdza wewnętrzna, Wydawnictwo Ojców Karmelitów Bosych, Kraków 2012.

Tomasz z Akwinu, św., Summa theologiae, I-II, 24, 1, Nakładem Katolickiego Ośrodka Wydawniczego Veritas, Londyn 1975.

Opublikowane
2013-06-30
Jak cytować
Augustyn, J. (2013). Rola uczuć w ignacjańskich ćwiczeniach duchownych. Horyzonty Wychowania, 12(23), 195-215. Pobrano z https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/514