Data publikacji : 2017-02-21

Pedagogiczne doświadczenie wolności

Marek Kościelniak



Dział: Artykuły tematyczne

Abstrakt

In students’ opinion our schools seem to be institutions governed by constraint. Small spaces of freedom are present in secondary domains of school life and have little to do with its principal domain – teaching and learning. Does it have to be so? It is a serious problem not only to the educational practice, but also to the pedagogical theory. Like Carl R. Rogers, we can look at freedom through the lens of pedagogical experience and see that it dwells at the very heart of the process of „becoming a person”. Analysing our experience of personal growth we can see that growth is freedom itself; the processes of becoming are the core manifestation of „inner”, personal freedom. This is the way freedom is experien ced by learners and teachers in the process of „signifi cant learning”.  The problem is to give a coherent theory to such experience of freedom. Rogers’ and other humanistic pedagogues’ theories are not satisfactory. They say a lot about students’ freedom in educational processes but they disregard the freedom of the teacher.  Martin Buber’s model of pedagogical relationship is one in which the freedom of the student and the freedom of the teacher can be realised in perfect (theoretical) harmony. This model is successful thanks to his original explanation of the nature of freedom in relation to responsibility. Responsability itself can be viewed in two contexts; interhuman (ethics) and absolute (values). The teacher has to co-ordinate his responsibility to his pupil with his personal responsibility to God. It is possible.

Słowa kluczowe

WOLNOŚĆ ; ODPOWIEDZIALNOŚĆ ; TEORIA PEDAGOGICZNA ; DOŚWIADCZENIE WOLNOŚCI UCZNIA I NAUCZYCIELA ; PEDAGOGIKA CARLA R. ROGERSA ; PEDAGOGIKA MARTINA BUBERA ; PEDAGOGIKA HERBARTOWSKA



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Wskaźniki altmetryczne


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Uwagi dotyczące praw autorskich

Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:

  1. Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
  2. Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.

Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych:

 


Redkacja czasopism
Horyzonty Wychowania / Horyzonty Polityki

email: horyzonty@ignatianum.edu.pl
email: horyzonty.polityki@ignatianum.edu.pl
tel. +48 12 3999 651
O platformie:
Copyright 2019 by Akademia Ignatianum w Krakowie
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP