Edytorial

  • Wit Pasierbek Akademia Ignatianum w Krakowie; Wydział Pedagogiczny; Instytut Nauk o Polityce i Administracji

Abstrakt

Od roku 1989 transformację postkomunistycznej Europy określa
się jako budowę społeczeństwa obywatelskiego w poszczególnych
krajach, wiążącą się z odzyskiwaniem niepodległości,
odtwarzaniem suwerennego państwa, odbudową wspólnoty
politycznej, a nade wszystko z uwrażliwianiem obywatela na
odpowiedzialność za społeczeństwo i dobro wspólne. 50 lat panowania
systemu totalitarnego w Polsce sprawiło, że społeczeństwo
w dużej mierze zatraciło poczucie odpowiedzialności za to,
co stanowiło i stanowi wspólny dorobek wielu pokoleń tego
narodu. Po kilkunastu latach od podjęcia ustrojowych przemian
czas na poważną refleksję nad szeroko rozumianą edukacją
w sferze życia społecznego, na zastanowienie się nad tym, czym
żyje i czym żywi się społeczeństwo, oraz ku czemu pragnie dążyć.
A zatem, również nad tym, jak społeczność ta pojmuje swoje
dobro wspólne i w jaki sposób chce je urzeczywistniać.

Opublikowane
2017-04-20
Jak cytować
Pasierbek, W. (2017). Edytorial. Horyzonty Wychowania, 3(5), 7-10. Pobrano z https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1291