The deaf humanist. Can music philosophy educate listeners today?

  • Anna Chęćka Uniwersytet Gdański, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa, Wydział Nauk Społecznych, Zakład Estetyki i Filozofii Kultury

Abstrakt

RESEARCH OBJECTIVE: This article is intended as a contribution to discussion on the role of music philosophy in educating contemporary participants in the world of culture. From a broader perspective, it fosters reflection on the condition of the humanities today.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS:The author makes use of traditional literary studies, employing, as a music philosopher, a speculative method and availing herself of the tools of analytical philosophy; she also refers to the empirical experiences of musicians and listeners.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The argumentation is based on metacritical analysis of the subject literature within the scope of trends and challenges in music philosophy. The author considers the possibility of educating sensitive and active receivers of classical music. She invokes the reflection of the philosopher Peter Kivy in light of the discussion carried on with him by James O. Young and Jerrold Levinson. Irrespective of their differences of opinion, these philosophers all emphasised the role of the aesthetic education of the listener. The author highlights points on which the philosophers’ dispute is merely superficial.

RESEARCH RESULTS: The subject literature is dominated by the analytical model. This results partly from the obligation to imitate the sciences that weighs upon the humanities and also from subjecting the results of humanistic reflection to processes of parametrisation. Music philosophy and musicology are increasingly divorced from live experience and are turning into elite disciplines, reserved solely for a narrow group of specialists. Therefore, we should aspire to specifying how the academic goals of music-related study can be reconciled with the mission of disseminating the culture of listening to music and understanding it.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: The idea of interdisciplinary reflection on the experiencing of music should be promoted among scholars (musicologists and music philosophers).

Biogram autora

Anna Chęćka, Uniwersytet Gdański, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa, Wydział Nauk Społecznych, Zakład Estetyki i Filozofii Kultury

Anna Chęćka-Gotkowicz — doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie filozofii, pracuje w Zakładzie Estetyki i Filozofii Kultury Uniwersytetu Gdańskiego na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Ukończyła także studia pianistyczne w Akademii Muzycznej w Gdańsku, jako stypendystka Rządu Francuskiego studiowała w Paryżu w klasie Bernarda Ringeissena. Zajmuje się estetyką muzyczną, filozofią sztuki oraz związkami między literaturą i muzyką. W 2008 r. ukazała się jej książka Dysonanse krytyki. O ocenie wykonania dzieła muzycznego, a w 2012 książka Ucho i umysł. Szkice o doświadczaniu muzyki (wyd. słowo/obraz terytoria). Publikowała m.in. w „Estetyce i Krytyce”, „Sztuce i Filozofii”, „Ruchu Muzycznym”, w zeszytach „Punkt po Punkcie” (tom Dusza ukazał się wraz z płytą CD z muzyką fortepianową w jej wykonaniu)

Bibliografia

Boden, M. (2004). The Creative Mind: Myths and Mechanisms. London, New York: Routledge.

Kivy, P. (2001). New Essays on Musical Understanding. Oxford: Oxford University Press.

Koelsch, S. (2012). Brain and Music. Oxford: Wiley-Blackwell.

Levinson, J. (1997). Music in the Moment. Cornell University Press.

Young, J.O. (2014). Critique of Pure Music. Oxford: Oxford University Press.

Sloboda, J. (1999). Poznanie, emocje i wykonanie. Trzy wykłady z psychologii muzyki. Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina.

Sloboda, J. (2002). Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina.

Steiner, G. (1989). Real Presences. Chicago: University of Chicago Press.

Stróżewski, W. (2002). Wokół piękna. Szkice z estetyki. Kraków: Universitas.

Opublikowane
2018-02-01
Jak cytować
Chęćka, A. (2018). The deaf humanist. Can music philosophy educate listeners today?. Horyzonty Wychowania, 16(40), 161-171. https://doi.org/10.17399/HW.2017.164010