Blogi parentingowe jako platforma (auto)prezentacji współczesnej polskiej rodziny

Słowa kluczowe: autorpezentacja, polska rodzina, blogi parentingowe, blogosfera parentingowa

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie wyników analizy blogosfery parentingowej pod kątem sposobów prezentacji współczesnej polskiej rodziny.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy został sformułowany w postaci pytań o charakterystykę polskiej blogosfery parentingowej, sylwetki autorów blogów parentingowych i ich motywacje do prowadzenia elektronicznych dzienników oraz zakres prezentowanych na nich treści, będących źródłem informacji na temat rodziny. W części empirycznej wykorzystano głównie metody jakościowe, netnografię i analizę treści oraz pomocniczo badanie ilościowe danych statystycznych.

PROCES WYWODU: W pierwszej części artykułu wyjaśniono zasadność użycia wybranych metod badawczych oraz zaprezentowano dobór próby badawczej. Następnie ukazano specyfikę polskiej rodziny. Kolejno przedstawiono charakterystykę blogów parentingowych i ich autorów. Badaniom poddano również motywacje blogerów i zawartość blogów. Ostatecznie wyodrębniono najpopularniejsze modele polskiej rodziny prezentowane przez blogerów.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przeprowadzonych analiz wynika, że tematyka rodziny zwykle bywa podejmowana przez soczewkę własnych doświadczeń. Analizowane blogi nie pokazują problemów rodziny w ujęciu ogólnym, ale skupiają się na rolach matek, ojców czy relacjach z dziećmi. Rodzina jest często widziana jako zbiór indywidualnych problemów spokrewnionych osób.

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Rodzina widziana oczami blogerów jest zróżnicowana i zależna od wielu czynników (mody, sytuacji społeczno-ekonomicznej czy kultury). Dlatego proponowana analiza otwiera dyskusję nad zmieniającym się obrazem rodziny, co wydaje się istotne w obliczu braku kompleksowych badań blogosfery parentingowej w Polsce.

 

Bibliografia

Blood, R. (2002). The Weblog Handbook: Practical Advice on Creating and Maintainig Your Blog. Cambridge: Perceus Publishing, 6.

CBOS (2019). Korzystanie i internetu, Komunikat z badań, 95/2019. Warszawa, 13–14.

Cichocki, P., Jędrkiewicz, T. i Zydel, R., (2012). Etnografia wirtualna. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa: PWN.

JasonHunt Studio, Ranking najbardziej wpływowych blogerów 2018,

http://jasonhunt.pl/ranking-najbardziej-wplywowych-blogerow-2018/(dostęp: 25.11.2019).

Eccleston, D. i Griseri, L. (2008). How Does Web 2.0 Stretch Traditional Influencing Patterns? International Journal of Market Research: Web 2.0 special issue, 50(5).

Gregor, B., Kaczorowska-Spychalska, D., (2016). Blogi w procesie komunikacji marketingowej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 49.

http://bielskiemamy.pl/blog-parentingowy-co-to-znaczy-i-ktory-jest-najlepszy/(dostęp: 23.11.2019)

https://madrzy-rodzice.pl/2017/10/50-najwiekszych-polskich-blogow-rodzicielskich-ranking/(dostęp: 23.11.2019)

https://socialmedia.pl/najlepsze-blogi-parentingowe/ (dostęp: 23.11.2019)

https://www.szczesliva.pl/ranking-blogow-parentingowych-grudzien-2016/(dostęp: 23.11.2019)

https://www.szymonslowik.pl/najlepsze-blogi-parentingowe/(dostęp: 23.11.2019).

Kawalec, B., Kim jest Influencer? Po zasięgach i charyzmie ich poznacie,

https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/275/kim-jest-influencer-po-zasiegach-i-charyzmie-ich-poznacie (dostęp: 07.12.2019).

Lejeune, P. (2010). „Drogi zeszycie…”, „drogi ekranie …”. O dziennikach osobistych, przekł. A. Karpowicz, M. i P. Rodakowie. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Li, Ch., Bernoff, J. (2009). Marketing technologii społecznych. Warszawa: MT Biznes.

Ludkowski, Ł. (2012). Social media po polsku. W: K. Budek (red.), Raport Social Media w biznesie. Raport Internet Standard 2/2012, Warszawa, 13.

Mariański, J. (2012). Małżeństwo i rodzina w świadomości młodzieży maturalnej – stabilność i zmiana. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

mk, 30 lat temu zrobiono Polakom sondaż wartości. Dziś go powtórzyliśmy. Co się zmieniło?, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,24841416,jak-zmienilismy-sie-w-ciagu-30-lat-od-pracy-i-religii-wazniejsi.html (dostęp: 28.11.2019)

Rokicki, L. (2013). Parenting, parentingowy, http://lukaszrokicki.pl/2013/06/15/parenting-parentingowy/ (dostęp:25.11.2019).

Sarowski, Ł. (2017). Od Internetu Web 1.0 do Internetu Web 4.0 – ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci. Rozprawy Społeczne, t. 11, 32–39.

Silverstein, L., Auerach, C. (2005). (Post)modern families. W: J.L. Roopnarine, U.P. Gielen (red.), Families in Global Perspective. Boston: Person Education.

tw, Platformy blogowe: na czele Blogspot, mocno w dół Wordpress i Blox.pl, Tumblr.com przyciąga najdłużej, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/platformy-blogowe-na-czele-blogspot-mocno-w-dol-wordpress-i-blox-pl-tumblr-com-przyciaga-najdluzej (dostęp:29.11.2019).

Wilkowski, M. (2010). Warsztat: blogi naukowe dla opornych. Historia i media, http://historiaimedia.org/2010/05/04/warsztat-blogi-naukowe-dla-opornych/ (dostęp: 25.11.2019).

Opublikowane
2020-07-16
Jak cytować
Łosiewicz, M. (2020). Blogi parentingowe jako platforma (auto)prezentacji współczesnej polskiej rodziny. Horyzonty Wychowania, 19(49), 127-139. https://doi.org/10.35765/hw.1828
Dział
Artykuły tematyczne