E-learning Courses Satisfaction in Higher Education from Participants’ Perspective

Słowa kluczowe: e-learning, ocena kursu, nauczanie na odległość

Abstrakt

CEL BADAWCZY: Celem artykułu jest ocena przydatności kursów kształcenia na odległość jako formy uczenia się z perspektywy uczestników.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Do osiągnięcia tego celu zastosowano dwie metody badawcze: przegląd literatury, w tym zasad i przepisów dotyczących kursów kształcenia na odległość oraz analizę wyników ankiety przeprowadzonej wśród studentów uczestniczących w kursie kształcenia na odległość oraz własnych obserwacji i doświadczeń.

PROCES WYWODU: W artykule przeanalizowano, jak studenci postrzegają kursy uczenia się w porównaniu z tradycyjnymi. W pierwszej kolejności przedstawiono wybrane przepisy Ministra Szkolnictwa Wyższego i Senatu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, na podstawie których nauczyciele UEK mogą prowadzić kształcenie na odległość. Po drugie, opisano procedurę przygotowania kursów e-learningowych w UEK. Omówiono role odgrywane przez poszczególnych aktorów podczas przygotowywania kursu. Następnie prezentowane są wybrane wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczestników kursu. Na koniec omawiane są wnioski i obserwacje. Wyniki badania potwierdzają, że e-learning jest obiecującym rodzajem nauczania wspierającym tradycyjne lekcje.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Znaczna liczba uczestników uznała ten rodzaj procesu dydaktycznego za przydatny i atrakcyjny. Jednak niespodziewanie duża liczba stwierdziła, że oczekuje bardziej tradycyjnych lekcji.

WNIOSKI, INNOWACJE I REKOMENDACJE: Analiza pozwala wyciągnąć ciekawe wnioski dotyczące konieczności doboru uczestników, problemu systematycznej pracy, metod oceny, osobistego kontaktu z nauczycielem, przygotowania materiałów dydaktycznych. Wszystkie z nich zostaną wzięte pod uwagę w celu ulepszenia kursu dla przyszłych uczestników.

Bibliografia

Decree of Minister of Science and Higher Education on the use of distance learning methods and techniques in the teaching process. Warsaw, 25 September 2007 (Dz. U. 2007, no. 188, pos. 1347)

Ehlers, U. D., Goertz, L., Hildebrandt, B., & Pawlowski, J. M. (2005). Quality in e learning. Use and dissemination of quality approaches in European e-learning. A study by the European Quality Observatory. European Centre for the Development of Vocational Training (Cedefop), Panorama series, 116, Luxembourg.

Lee, S. S., & Wella, W. (2018). Analisis Technology Acceptance Model Penggunaan E Learning pada Mahasiswa. ULTIMA InfoSys, Vol. IX, No. 2, 70–78.

Kaleci, D., & Akleman, E. (2019). Assessment of Knowledge and Confidence for E-Learning. World Journal on Educational Technology, 11(1), 104–115.

Naidu, S. (2006). E-Learning. A Guidebook of Principles, Procedures and Practices. New Delhi: Commonwealth Educational Media Centre for Asia, 2nd edition.

Resolution of the Senate of Cracow University of Economics, no. 14/2009, Cracow, 25 May 2009

Shroff, R., Deneen, C., & Ng E. M. W. (2011). Analysis of the technology acceptance model in examining students’ behavioural intention to use an e- portfolio system. Australasian Journal of Educational Technology, 27(4), 600–618.

Srivastava, P. (2018). Advantages & Disadvantages of E-Education & E-Learning. Journal of Retail Marketing & Distribution, 22–27, 2(3).

Opublikowane
2020-09-26
Jak cytować
Put, D. (2020). E-learning Courses Satisfaction in Higher Education from Participants’ Perspective. Horyzonty Wychowania, 19(51), 23-32. https://doi.org/10.35765/hw.1898