Rola inspiracji w edukacji dla przedsiębiorczości

  • Agnieszka Żur Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji e-mail: zura@uek.krakow.pl
Słowa kluczowe: przedsiębiorczość, edukacja, inspiracja, konstrukcjonistyczne podejście w edukacji, społeczne uczenie się, edukacja przedsiębiorcza, edukacja w zakresie przedsiębiorczości

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest głosem w dyskusji nad kształtowaniem postaw przedsiębiorczych w edukacji dla przedsiębiorczości. W ostatnich dekadach edukacja dla przedsiębiorczości stała się ważnym obszarem badań, praktyki edukacyjnej i polityki edukacyjnej państwa. Postrzegana jest jako ważny element zarówno kształtowania kultury przedsiębiorczości w kraju, jak i generowania przyszłych przedsiębiorców. Nie ma jednak jasności co dokładnie, w ramach tej edukacji, przyczynia się do kształtowania postaw i zachowań przedsiębiorczych. Niniejsze opracowanie zwraca uwagę na rolę inspiracji w kształtowaniu przedsiębiorczych decyzji uczniów i studentów kursów przedsiębiorczości. Artykuł prezentuje wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród studentów na przestrzeni trzech lat, które sugerują, że inspiracja odgrywa istotną rolę w kształtowaniu postaw przedsiębiorczych. Opracowanie zakończone jest sugestiami podejść pedagogicznych, które mogą się przyczynić do rozwijania czynnika inspiracji wśród studentów.

 

Bibliografia

Analytical Report “Entrepreneurship in the EU and Beyond”, European Commision, Flash Eurobarometer (2010), no. 283.

Bender C.J.G., Pathways of Change for Integrating Community-service Learning into the Core Curriculum, “Education as Change” 11 (2007) 3, pp. 127-142.

Bridge S., Hegarty C., Porter S., Rediscovering Enterprise: Developing Appropriate University Entrepreneurship Education, “Journal of Education and Training” 52 (2010) 8/9, pp. 722-734.

Coffield F., Just Suppose Teaching and Learning Became the First Priority, Learning and Skills Network, London 2008.

Cope J., Watts G., Learning by Doing – an Exploration of Experience, Critical Incidents and Reflection in Entrepreneurial Learning, “International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research” 6 (2000) 3, pp. 104-24.

Hytti U., Stenholm P., Heinonen J., Seikkula-Leino J., Perceived Learning Outcomes in Entrepreneurship Education: the Impact of Student Motivation and Team Behavior, “Education and Training” 52 (2010) 8/9, pp. 587-606.

Kirby D.A., Humayun H., Outcomes of an Entrepreneurship Education Program: an Empirical Study in Egypt, “International Journal of Management” 30 (2013) 3, pp. 23-35.

Król R., Jacques Maritain. Inspiration for the Discovery of European Man, “Civitas. Studies on Politics Philosophy” 9 (2006), pp. 68-80.

Kuratko D.F., The Emergence of Entrepreneurship Education: Development, Trends, and Challenges, “Entrepreneurship Theory and Practice” 29 (2005) 5, pp. 577-598.

Levy J., Wubbels Th., Brok P., Brekelmans M., Students’ Perceptions of Inter- personal Aspects of the Learning Environment, “Learning Environments Research” 6 (2003), pp. 5-36.

Makieła Z., Rachwał T., Podstawy przedsiębiorczości. Program nauczania dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, (wydanie drugie zm.), Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2003.

Mwasalwiba E.S., Entrepreneurship Education: a Review of its Objectives, Teaching Methods and Impact Indicators, „Education and Training” 52 (2010) 1, pp. 20-47.

Pittaway L., Cope J., Entrepreneurship Education: a Systematic Review of the Evidence, “International Small Business Journal” 25 (2007) 5, pp. 479-510.

Rachwał T., Kształtowanie postaw uczniów na lekcjach przedsiębiorczości, “Przedsiębiorczość-Edukacja” 1 (2005), s. 137-143.

Rae D., Entrepreneurial Learning: a Narrative-based Conceptual Model, “Journal of Small Business & Enterprise Development” 12 (2005) 3, pp. 323-335.

Rae D., Universities and Enterprise Education: Responding to the Challenges of the New Era, “Journal of Small Business and Enterprise Development” 17 (2010) 4, pp. 591-606.

Rigg C., O’Dwyer B., Becoming an Entrepreneur: Researching the Role of Mentors in Identity Construction, “Education and Training” 54 (2012) 4, pp. 319-329.

Raposo M., Paco A., Entrepreneurship Education: Relationship between Education and Entrepreneurial Activity, “Psicothema” 23 (2011) 3, pp. 453-457.

Schuitema J., Dam G.,Veugelers W., Teaching Strategies for Moral Education: a Review, “Journal of Curriculum Studies” 40 (2007), pp. 1-21.

Tenenbaum G., Naidu S., Jegede O., Austin J., Constructivist Pedagogy in Conventional On-campus and Distance Learning Practice: an Exploratory Investigation, “Learning and Instruction” 11(2001) 2, pp. 87-111.

Tracey P., Phillips N., The Distinctive Challenge of Educating Social Entrepreneurs, “Academy of Management Learning and Education” 6 (2007) 2, pp. 264-271.

Van der Zee T., Jong A., Teachers as a Source of Inspiration in Catholic Schools, “Journal of Empirical Theology” 22 (2009) 1, pp. 7-29.

Wach K., Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych, “Przedsiębiorczość – Edukacja” 9 (2013), pp. 246-257.

Wenger E., Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity, Cambridge University Press, Cambridge, MA 2002.

Opublikowane
2014-03-30
Jak cytować
Żur, A. (2014). Rola inspiracji w edukacji dla przedsiębiorczości. Horyzonty Wychowania, 13(26), 179-194. Pobrano z https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/174