Edukacja dzieci w duchu myślenia technicznego jako przejaw społecznej odpowiedzialności klastra

  • Bogusław Bembenek Politechnika Rzeszowska
Słowa kluczowe: edukacja, społeczna odpowiedzialność, klaster

Abstrakt

CEL NAUKOWY: W artykule dokonano charakterystyki społecznie odpowiedzialnego podejścia klastra do kształtowania myślenia technicznego dzieci w ramach pozaszkolnej edukacji technicznej.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: W procesie badawczym zastosowano tradycyjną metody­kę przeglądu literatury naukowej, analizę danych zastanych (desk research) i metodę studium przy­padku. W trakcie badań jakościowych metoda studium przypadku pozwoliła wpierw na pogłębioną eksplorację wybranego problemu badawczego, a następnie na jego kompleksową charakterystykę. W polskiej literaturze naukowej brakuje publikacji i szerszej dyskusji z zakresu pozaszkolnej edukacji technicznej w polskich klastrach, wyjaśniających istotę, mechanizmy oraz uwarunkowania inicjatyw i programów edukacyjnych powstających w przedsiębiorczym i innowacyjnym środowisku klastrów. Jest to relatywnie nowy obszar badań i analiz, który dostarcza wielu nurtujących pytań badawczych.

PROCES WYWODU: Badania własne, których efekty zostały zamieszczone w artykule, koncen­trowały się na analizie pozaszkolnej edukacji technicznej dzieci w klastrze. Odwołanie do eduka­cji technicznej dzieci jako przejawu społecznej odpowiedzialności klastra jest zjawiskiem ważnym, gdyż wraz z zaangażowaniem społeczności klastrowej we współczesny proces edukacji pojawiają się nowe wyzwania i możliwości.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przeprowadzonych badań i analiz wynika, że klastry mniej lub bardziej zaawansowane technologicznie jako organizacje uczące się i oparte na partnerstwie trójsektorowym zapewniają doskonałe warunki do sprawnej edukacji technicznej dzieci. Z jednej strony ich wyjątkowa aktywność społecznie użyteczna sprzyja ciągłemu upowszechnianiu i uspo­łecznianiu nauki, w tym transferowi wiedzy, a z drugiej wzbogaca kwestie pedagogiczne wynikające z inkluzji dzieci w dziedziny zarezerwowane dotychczas dla społeczności akademickiej.

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Podjęta w artykule problematyka wymaga dalszych badań i analiz. Zasadne jest uwzględnienie szerszych rozważań socjologicznych, psychologicznych i aksjologicznych nad naturą współczesnych wyzwań w zarządzaniu klastrem w obszarze inklu­zyjnego doskonalenia technicznej edukacji, która powinna sprostać różnorodnym oczekiwaniom pracodawców i wymogom dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.

go się rynku pracy.

Bibliografia

Autio, O. i Hansen, R. (2002). Defining and measuring technical thinking: Students’ technical abilities in Finnish comprehensive schools. Journal of Technology Education 14(1), 5-19.

Drejer, F. (2010). Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: Ko- legium Karkonoskie w Jeleniej Górze.

Dyrenfruth, M.J. (1990). Technological literacy: Characteristics and competencies, revealed and detailed. W: H. Szydlowski i R. Stryjski (red.), Technology and school. Report of the PATT Conference (s. 26-50). Zielona Góra: Pedagogical University Press.

Franus, E. (2000). Wielkie funkcje technicznego intelektu. Struktura uzdolnień technicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Gadomska-Lila, K. i Wasilewicz, J. (2016). Zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność z perspektywy biznesowej. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego 46(1), 299-309.

Hansen, R. (2008). The roots of technical learning and thinking: Situating TLT in schools. Journal of Technology Education 20(1), 5-15.

http://www.dolinalotnicza.pl (dostęp: 8.03.2021).

https://dolina-wiedzy.pl/dut (dostęp: 8.03.2021).

https://dolina-wiedzy.pl/fundacja (dostęp: 8.03.2021).

https://pwrze.com (dostęp: 8.03.2021).

Kraszewski, K. (2001). Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym.Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Kuziev, N.M. (2019). Structural features of technical thinking. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences 7(2), 56-59.

Layton, D. (1994). A school subject in the making? The search for fundamentals. W: D. Layton (red.),Innovations in science and technology education (t. 5, s. 11-28). Paris: Unesco Publishing.

Leśniewska, G. (2014). Nowe trendy w edukacji. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego 37(3), 95-105.

Morańska, D. (2019). Znaczenie uniwersytetów dziecięcych w kształtowaniu kompetencji cyfrowych dzieci. Dydaktyka Informatyki 14, 69-79.

Odo, J.U., Okafor, W.C., Odo, A.L, Ejikeugwu, L.N. i Ugwuoke, C.N. (2017). Technical education – the key to sustainable technological development. Universal Journal of Educational Research 5(11), 1878-1884.

Pardej, K. (2017). Wyobraźnia jako komponent myślenia technicznego. Szkoła – Zawód – Praca 14(19), 221-239.

Piotrowski, M. (2014). Standardy zarządzania klastrem. Warszawa: PARP.

Skiba, M. (2015). Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Elementarna 37(3), 87-103.

Stasiłowicz, G. i Gajewska, H. (1980). Struktura i kształtowanie umiejętności technicznych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Techniczne 7, 22-30.

Śniadkowski, M. i Maj, A. (2015). Conditions for the development of technical thinking in the learning process. Advances in Science and Technology Research Journal 9(25), 34-40.

Umborg, J. i Uukkivi, A. (2020). Continuity in the development of technical thinking. W: F. Soares,

A.P. Lopes, K. Brown i A. Uukkivi (red.), Developing technology mediation in learning environ- ments (s. 96-116). Harrisburg: IGI Global Publisher of Timely Knowledge.

Wileczek, A., Lewicka-Kalka, E. i Ziółkowski, P. (2017). Uniwersytet (dla) dzieci. Wokół teorii i praktyki. Zagadnienia Naukoznawstwa 3(213), 343-361.

Ziółkowski, P. (2016). Uniwersytet dla dzieci. Uniwersytet dziecięcy jako przykład innowacji pedagogicznej na rzecz rozwoju twórczości i kreatywności dziecięcej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy.

Opublikowane
2021-02-17
Jak cytować
Bembenek, B. (2021). Edukacja dzieci w duchu myślenia technicznego jako przejaw społecznej odpowiedzialności klastra. Horyzonty Wychowania, 20(53), 89-101. https://doi.org/10.35765/hw.1984