Kreatywność, transgresja i mechanizmy obronne jako potencjał w pracy nauczyciela akademickiego

  • Anna Seredyńska Instytut Nauk o Wychowaniu Wydział Pedagogiczny Katedra Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Akademia IGNATIANUM w Krakowie

Abstrakt

Kreatywność i transgresja wydają się cechami powiązanymi ze sobą. Transgresja jest bowiem przekraczaniem siebie w kierunku różnego rodzaju twórczości. W artykule pokazane są niektóre powiązania między kreatywnością i transgresją oraz mechanizmami obronnymi, które dodają do rozważań aspekt związany z dojrzałością osoby. Powiązania te opisane są na podstawie badań przeprowadzonych w grupie 30 osób związanych z pracą na uczelni oraz zaangażowanych w Chrześcijańskie Forum Pracowników Nauki.



A creativity is a mental characteristic connected with a transgression probably. A transgression is a self-transcendence in the direction of the creativity. The article shows some connections between creativity, transgression and defensive mechanisms. Defensive mechanisms are connected with a personal maturity. Connections are presented in researches. The researches were conducted among 30 persons. They work at the university and are connected with the Christian Faculty Forum (ChFPN).

 

Bibliografia

Gabbard G.O., Długoterminowa psychoterapia psychodynamiczna, przekł. J. Szewczyk, Materiały do użytku wewnętrznego, Krakowskie Centrum Psychodynamiczne.

Lewicka M., Myślenie i rozumowanie, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

Kozielecki J., Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.

McWilliams N., Diagnoza psychoanalityczna, przekł. A. Pałynyczko-Ćwiklińska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Nęcka E., Twórczość, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2004.

Siek S., Struktura osobowości, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1986.

Sternberg R.J., Psychologia poznawcza, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2001.

Straś-Romanowska M., Późna dorosłość. Wiek starzenia się, w: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Opublikowane
2012-12-30
Jak cytować
Seredyńska, A. (2012). Kreatywność, transgresja i mechanizmy obronne jako potencjał w pracy nauczyciela akademickiego. Horyzonty Wychowania, 11(22), 225-242. Pobrano z https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/112