Kulturotwórczy i polityczny wymiar działalności edukacyjnej

  • Tomasz Homa Tomasz Homa SJ (ur. 1958), doktor filozofii, wykładowca wWyższej Szkole Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie, redaktor naczelny Wydawnictwa WAM oraz Przewodniczący Zarządu Stowarzyszenia Chrześcijańskich Dzieł Wychowania. Zajmuje się problematyką edukacji młodzieży i dorosłych a także działalności organizacji pozarządowych w Polsce uczestnicząc w inicjatywach tego środowiska. Współautor i superwizor programu kształceniowego dla nauczycieli wychowawców i katechetów: Ku pełni człowieczeństwa. Autor publikacji W drodze do podmiotowości społeczeństwa, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002 oraz współautor polskiej adaptacji Problemy współczesności a chrześcijanie. Wybrane zagadnienia etyczne i społeczne do dyskusji dla młodzieży i wychowawców, Wydawnictwo WAM i Wydawnictwo Szkolne PWN, Kraków- Warszawa 2004.i
Słowa kluczowe: DIALOG SPOŁECZNY, DZIEDZICTWO NARODOWE, EDUKACJA, DEKONSTRUKCJA TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ, SYNDROM POTOTALITARNY, SYNDROM PSEUDOEUROPEJSKOŚCI

Abstrakt

The reflection upon broadly understood education, its premises
and aims to be achieved, as well as the ways in which they
are specified, is the reflection upon all that society lives and feeds
on, and aims at. Therefore, it is also the reflection on how society
comprehends its common good and the way it shall be realised.
This fact provides the reason for education including, essentially,
two dimensions: culture-creating and political.
Their specification, in the sphere of education, is naturally
orbiting around the openly or secretly suggested ideal of man and
citizen desired by a given society, or its particular group in power,
influencing the process of defining educational aims and their
ways of realisation.
The reflections presented in this article do not aspire to exhaust
the entire issue of culture-creating and political dimension
of educational activity, but merely to bring out some, in our opinion
important, traits. They also want to become an invitation to
the reflection upon education and challenges it faces in the context
of a broader debate over the shape of Poland in the process
of democratisation, uniting Europe and the world exposed to the
processes of globalisation.

Opublikowane
2017-04-21
Jak cytować
Homa, T. (2017). Kulturotwórczy i polityczny wymiar działalności edukacyjnej. Horyzonty Wychowania, 3(5), 49-62. Pobrano z https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1294