Filozoficzne przesłanki intersubiektywności dialogiki aktów wychowania

  • Jarosław Gara Instytut Pedagogiki, Katedra Podstaw Pedagogiki, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
Słowa kluczowe: dialog, wychowanie, intesubiektywność

Abstrakt

Problem intersubiektywności w filozofi i dialogu określany jest
specyficzną, dialogiczną przestrzenią „pomiędzy”. Można zatem
powiedzieć, że to, co ludzkie, humanistyczny wymiar rzeczywistości,
określany jest tu tym, co konstytuuje się i wydarza „pomiędzy”. Każde takie „pomiędzy” implikuje możliwość koniunkcji („i”) lub dysjunkcji („albo”) jako sposobów określenia tego, co znajdując się naprzeciw siebie, nadaje rzeczywisty sens bliskości i oddaleniu, zbliżeniu i dystansowi. Zalążki rzeczywistości „człowieka z człowiekiem” ukryte są więc „pomiędzy”, stąd wysnuwa się bowiem antropologiczna „osnowa” humanum, z której można utkać dialogicznie ufundowany ludzki świat....
Opublikowane
2007-12-31
Jak cytować
Gara, J. (2007). Filozoficzne przesłanki intersubiektywności dialogiki aktów wychowania. Horyzonty Wychowania, 6(12), 162-174. Pobrano z https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/429