Wychowanie przez pracę wyzwaniem dla współczesnego doradztwa edukacyjno-zawodowego

  • Marian Piekarski Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Centrum Pedagogiki i Psychologii
Słowa kluczowe: pedagogika pracy, kształcenie przedzawodowe, kształcenie zawodowe, doradztwo zawodowe, wychowanie do pracy

Abstrakt

Proces rozwoju zawodowego człowieka rozciąga się na całe życie. Tym samym doradztwo zawodowe jako element wspierania człowieka w wyborach edukacyjno-zawodowych stanowi jedno z głównych zadań współczesnej szkoły. Coraz wyższe wymagania rynku pracy, transdyscyplinarność pracy zawodowej oraz zmieniające się oczekiwania pracodawców sprawiają, że w doradztwie zawodowym nie chodzi już tylko o trafny wybór zawodu, ale także o wychowanie do przyszłej pracy, o uzyskanie przez absolwenta przydatności zawodowej, czyli optymalnej sprawności w sytuacji pracy, o umiejętności samoorganizacyjne w wykonywaniu zadań zawodowych oraz o kompetencje interpersonalne zawiązane z właściwym funkcjonowaniem w środowisku pracy. Wszystkie te czynniki sprawiają, że rola doradcy zawodowego w szkole ciągle wzrasta. Tworząc Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego i współpracując z nauczycielami i wychowawcami, jest dopełnieniem procesu wychowania ucznia przez pracę i do pracy. Instytucjonalizacja doradztwa zawodowego w okresie wychowania i kształcenia przedzawodowego i zawodowego to nie szansa, ale konieczność, która inspiruje i wspiera procesy wychowawcze jako zamierzone i celowo zorganizowane rodzaje działalności wychowawczej szkoły przygotowującej ucznia do stawania się dorosłym, do nowej roli, jaką jest rola pracownika, oraz budowania własnej kariery zawodowej.

Bibliografia

Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji, pracy i badań, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2010.

Czarnecki K., Podstawowe pojęcia zawodoznawstwa, Wydawnictwo „Humanitas”, Sosnowiec 2008.

Modrzewski-Frycz A., O poprawie Rzeczpospolitej, Dzieła wszystkie, t. 1, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1953.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2013 poz. 532.

Staszic S., Pisma i wypowiedzi pedagogiczne, Zakład im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, Wrocław 1956.

Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo AB, Bydgoszcz 2005.

Opublikowane
2015-12-20
Jak cytować
Piekarski, M. (2015). Wychowanie przez pracę wyzwaniem dla współczesnego doradztwa edukacyjno-zawodowego. Horyzonty Wychowania, 14(32), 155-167. https://doi.org/10.17399/HW.2015.143208
Dział
Artykuły Varia